(Klicka på bilderna för större format)
Utflykt till Frankrike
Om man väljer att semestra i Vallecrosia som vi gör, så har man ett stort utbud av orter och byar att upptäcka. Vallecrosia ligger som grannstad till Ventimiglia, vilken är betydligt större, rörigare och massor av trafik. Detta beror till stor del att den utgör största gränsstad mot Frankrike och därför passar det ypperligt att ta en sväng in i Frankrike och besöka den franska delen av Rivieran, men sina pittoreska små fina medelhavsbyar. Senast besökte vi Menton, Grasse, Villafranche-sur-Mer och Antibes. Härligt och optimalt att sätta sig på en uteservering under ett skuggande träd och beställa in en kastrull med nykokta blåmusslor, och vi talar inte om en liten kastrull utan en rejält stor sådan, fullpackad med färska nykokta blåmusslor. Till detta dricks ett gott vitt vin och så har även
denna dag fyllts med vackra yer, god mat och ett gott vin.
Utflykt till Monaco
Vid resan till den franska sidan passerar man Monaco, och det absolut bästa är att så snart det är möjligt att försöka hitta ett av de många parkeringshus som finns, ställa bilen och upptäcka Monaco i promenadtakt. Annars kan man göra som vi, för är man på semester så är man och det är att ta ett turisttåg som klarar av Monaco på fyrtio minuter, och sedan passar det bra att snabbt leta reda på den egna bilen och snabbt förpassa sig vidare in i Frankrike, då Monaco är trångt och hetsigt och inget för en semesterslappande familj som vår.
Om du vill besöka något intressant i Monaco, så tycker jag att du skall besöka Oceanografiska Museet, som har fantastiska samlingar från världshaven. Själva byggnaden som ligger med Medelhavet som närmaste granne, är helt fantastiskt att beskåda, så jag kan rekommendera ett besök. Är du intresserad av att besöka familjen Grimaldis slott, så kan du köpa en kombibiljett, både till museet och slottet. Men räkna med att det kostar, för ingenting är billigt i Monaco!
Kort historia om Monaco
Lite historik om furstendömet Monaco; Staten återfinns så långt tillbaka som 1215, då den skapades som en koloni till Genua. Ätten Grimaldi har styrt Monaco sedan 1297 fram till våra dagar, med ett kort uppehåll 1793-1814, då staten tillhörde Frankrike. Därefter under åren 1815-1860 stod Monaco under Sardiniens beskydd, och 1886 återfick staten Monaco sitt autonoma styre. 1943 invaderades staten av italienska styrkor som upprättade en fascistregering, och började deportera judiska invånare i Monaco. 1949 dog Louis II och efterträddes av Rainier III. Han sökte febrilt efter en maka, då konstitutionen kräver att det måste finnas arvingar i släkten Grimaldi, annars förlorar Monaco sin självständighet till Frankrike. Så när han väl fann Grace Kelly, som han sedermera gifte sig med väckte det stor uppmärksamhet ute i världen.
Några timmar i Nice
Vi hann också med en dagsutflykt till Nice på den franska sidan, och hade hört talas om en antikmarknad, som vi tänkte besöka. Ett tips är att om man kan undvika att köra in i Nice, så bör man göra det. Ett enda stort virrvarr av vägar, och som exempel hamnade vi i hamnen på en enkelriktad gata som ledde ner i ett stort garage som var låst. Ingenstans fanns det att vända då det var staket eller höga stenkanter, så när vi kom fram till garaget så stod vi där och kliade oss i huvudet. Var skulle vi ta vägen nu då? Efter en stunds småirriterade diskussioner bestämde vi oss för att försöka vända och köra ut samma väg som vi kom in, även om det bara fanns en smal fil, som till på köpet var enkelriktad. Det innebar att vi fick köra ungefär trehundra meter mot färdriktningen, men vi var ju i Frankrike så ”why not”! Men allt gick lyckligt, vi fann aldrig antikmarknaden så vi tråcklade oss ut ur Nice, med två förlorade timmar och ställde fronten mot Antibes.
Bouleturnering på hamnparkeringen i Antibes
Resan gick vidare till Antibes, och där pågick en stor Bouleturnering, så man hade helt sonika stängt av halva parkeringen i hamnen, vilket skapade ett totalt kaos där alla bara körde runt, runt och letade parkering. Vi körde tillbaka mot infarten till Antibes, för där hade vi sett några lediga platser, och mycket riktigt fann vi en plats där vi kunde parkera bilen. I och för sig fick vi gå en bra bit, men vi började bli vana efter besök på alla marknader som pågick veckans alla dagar.
Frankrike-Italien i trafiken 0-1
Slutligen kan jag konstatera att idag kör jag hellre i Italien än Frankrike, för italienarna kör idag mer likt oss nordbor än fransmännen som fortfarande har kvar sitt hetsiga körsätt, och det verkar som om alla fått signalhornet i födelsedagspresent. Fransmännen använder det mycket och gärna, även om det inte behövs i våra ögon sett. I Italien har de ett mycket störra hänsynstagande i trafiken än för tjugo år sedan, det verkar nästan som om de börjat bli rädda om lacken till och med.
Alternativ till Autobahn i Tyskland
Har man som vi gjort genom åren, kört till Italien både sommar som vinter då blir det en aning långtråkigt att alltid köra raka vägen genom Tyskland. Därför har vi börjat se oss om efter alternativa vägar, som exempelvis Frankrike. När vi körde hem ett år efter en fantastisk vistelse i Ligurien, bestämde vi att köra genom Frankrike och utforska landet samtidigt som vi tog oss i maklig takt norrut.
Semesterkaos i Frankrike
Tyvärr verkade det som om vi hade valt fel helg i mitten av juli, då jag tror att varenda fransman hade begett sig ut på vägarna. Det var totalt stopp på de s.k AutoRoute (franska motorvägar) och det var riktigt dyrt att nyttja dem. Italien har också betalstationer på det dom kallar Autostrada, men det var ingenting mot avgifterna på franska motorvägar. Det var knappt man fick upp farten förrän det det var dags att bromsa för nästa betalstation.
Franska landsvägar
Efter många och långa timmar på helt igenkorkade AutoRoute, bestämde vi i höjd med Lyon att köra av och ta oss norrut på deras landsvägar istället. Dessa landsvägar var roligare att köra då man fick se mycket av det franska landskapet, och dessa fantastiska fält av solrosor. Byarna vi körde igenom var pittoreska och husen välskötta. Lantbrukarna hade ofta satt upp ett litet bord i byarna, där de sålde nyplockade färska grönsaker samt vitlök i stora knippen. Keramik var också något som såldes utefter vägarna, där det fanns allt från små tallrikar till enorma lejon, hästar osv. Så vill ni köra igenom Frankrike föreslår jag att ni nyttjar landsvägarna istället för AutoRoute, om ni inte vill bli ruinerade på AutoRoute-avgifterna. Däremot så finns det så mycket annat att handla utefter landsvägarna, så det kanske går på ett ut.