Att köra bil i Europa

Stelviopasset med 96 hårnålskurvor

(Klicka på bilderna för större format)

Genomfart Danmark
Jag har under drygt trettio år kört genom Europa, företrädesvis på semester vilket innebär att det har varit under det som benämns ”högsäsong”. Ett land som utvecklats kraftfullt, när det gäller vägstandard är Danmark, som fått ett nät av motorvägar. Detta innebär att det går relativt fort att ta sig igenom Danmark, för vidare färd ut i Europa. Danskarna själva kör fort, och det är en bra övning inför bilresan genom Tyskland, med företrädesvis körning på Autobahn. Men jag kan bara konstatera att Danmark inte är ett speciellt roligt land att köra bil i, utan passar utmärkt till att transportera sig igenom på vidare färd nedåt (eller omvänt) i Europa. Håll gärna hastighetsbegränsningarna, då danska polisen med förkärlek gärna står med lasern, när man anländer till Danmark med färjorna.

Färjor mellan Danmark och Tyskland
Vi har prövat alla de färjelinjer som går mellan Danmark och Tyskland. Dock har vi valt att ta ScandLines färjor mellan Rödby-Puttgarden då de går dygnet runt, och överfarten tar inte mera än ungefär 50 minuter. På den tiden hinner man precis lagom handla lite godis och kolla in utsikten ute på fördäck. Sedan är det dags att gå ned till bilarna igen och köra vidare. De senaste åren har vi som bor i södra delarna av Sverige och innehar en s.k. Bro-bizz, lärt oss att vi med fördel kan använda denna till färjorna mellan Danmark och Tyskland. Det finns ett antal fördelar med detta, då vi aldrig bokar färjan längre, utan kör direkt till färjeläget (i vårt fall Rödby/Puttgarten), kör in i kön som kallas V.I.P och betalar med Bro-bizzen direkt i automaten. Detta innebär att vi hamnar i en kö som oftast är minimal, och att vi normalt sett kommer med nästa färja.

Köra i Tyskland
En sak som vi nordbor bör ha i åtanke när vi väl kommit ner till Tyskland och ger oss ut på Autobahn, är att ha servat bilen innan och att ha kollat att alla däck har ett bra mönsterdjup. Bilen bör vara helförsäkrad, då det kan bli dyrt om en olycka skulle uppstå.  I Tyskland skall man inte förvånas över att bli omkörd av småbilar som VW Polo, som håller uppemot 150km/h eller mera. För att inte tala om alla premiumbilar som Audi, BMW och Mercedes som emellanåt närmar sig bakifrån i hastigheter uppemot 200km/h och därutöver. Dock skall du tänka på att det inte är tillåtet med dubbdäck i Tyskland på vintern, och du får dryga böter om polisen upptäcker att du kör dubbat. Alltså vanliga odubbade vinterdäck på vintern och mycket bra sommardäck på sommaren. Huvudregeln är dock att hålla rejäla avstånd till framförvarande fordon p.g.a. de hastigheter som råder på Autobahn.

Höga hastigheter
Detta är hastigheter som man lätt anpassar sig efter, så det gäller att vara utvilad och vara medveten om att det snabbt kan bli tvärstopp vid eventuell olycka eller vägarbeten. Därför finns det en viktig tumregel, och det är att alltid hålla rejält avstånd till framförvarande bil, då de vanligast olyckorna beror på för korta avstånd och därmed orsakas seriekrockar. Då talar vi inte om två till tre bilar utan tiotalet bilar och därutöver som kört in i varandra i höga hastigheter och skadorna blir också därefter både på fordon och de som färdas i fordonen. Allt som oftast ser jag att det tenderar till att vara turister som är inblandade, på grund av att de inte hållit vederbörligt avstånd till framförvarande fordon, samt att de inte har vanan att köra så fort som tyskarna själva har.

Takbox på semestern
I dessa upptrissade hastigheter är det oerhört lätt att bli s.k. fartblind, och det märker man oftast inte förrän det är försent, och det är när man tvingas bromsa kraftigt med en fullastad bil, som oftast inte beter sig som när du kör till jobbet, ensam i bilen. Skulle du ha takbox på bilen, tänk på att lasta lätta saker i denna, och att det är rejält fastspänt i takboxen. För några år sedan råkade ett par kompisar just ut för detta på Autobahn, på väg till Alperna för skidåkning med familjen. En häftig inbromsning, takboxen lossade med pjäxor, dyrbara skidor och skidkläder. Som tur var träffades ingen framförvarande bil av projektilen, men semestern var ju totalförstörd, då skidbox inklusive innehåll blev totalförstört, och med några kraftiga bulor i motorhuven.

Hastighetsbegränsning med takbox?
På tal om takbox, så är det många som undrar om det är någon hastighetsbegränsning när man har spänt på takboxen. Svaret är nej, det finns inga begränsningar i fart när boxen är fastspänd, dock skall du anpassa farten efter den last du har i boxen. Tänk på att Autobahn Polizei är mycket hårda i sin bedömning om du orsakar en olycka på Autobahn. Om det sedan beror på att din takbox lossnat och spridit prylar över hela vägbanan, eller om du hållit för kort avstånd när bilisterna framför dig har panikbromsat p.g.a. oväntat hinder på vägbanan och du har kört in i bilen/bilarna framför dig.

Rekommenderad hastighet
Det absolut bästa enligt mig, är att hålla den rekommenderade hastighet (130km/h) som finns angiven på skyltar lite varstans utefter Autobahn. Denna hastighet ligger relativt nära den tillämpade hastighetsbegränsning vi har i Sverige, vilket gör att det inte känns lika pressande som att hänga på i hastigheter utöver denna. Samt det som är viktigast, och som jag gärna tjatar mycket och länge om, håll avståndet till framförvarande fordon!

Få inte bensinstopp på Autobahn
Bensinstopp i sig är inte olagligt. Men på Autobahn är det absolut förbjudet att stanna sin bil oavsett skäl, om det inte är en absolut nödsituation. Och bensinstopp räknas inte som en nödsituation, utan ger höga böter!

Dömd i Högsta Domstolen
För oss skandinaver är en dom i den tyska Högsta domstolen under 2010, mycket intressant. En norrman som höll 180 km/h på Autobahn, blev inblandad i en olycka, men märk väl att han inte var vållande. Han blev ändå dömd till sjuttio procent av skulden samt kostnaderna. Detta skedde alltså på en vägsträcka av Autobahn där fri fart tillämpades. Domstolen ansåg att han inte hållit sig till den praxis som sedan en tid gäller på Autobahn, 130 km/h. En personlig reflektion är att om man tillämpar den lagstiftning som gäller i det specifika landet, och ändå kan bli dömd så bör man nog allvarligt överväga om man inte skall hålla sig till den rekommenderade hastighet som gäller ändå och framför allt hålla avstånd till framförvarande fordon!

Böter utanför Sverige
Det finns en uppfattning bland oss svenskar att får du en bot i utlandet, kan du strunta i att betala densamma. Glöm det efter den 1 oktober 2011, då EU har infört ett krav på samarbete mellan olika länders polismyndigheter, och detsamma gäller inkasso. I både Schweiz, Italien och Tyskland finns en förkärlek till dolda radarkontroller, som jag råkat ut för några gånger, där jag inte varit medveten om de olika praxis som gäller i de olika länderna. Detta har inneburit att jag har passerat en samling hus i Italien, utan skyltning hänvisande till hastighetsbegränsning och utan att ha någon skylt som visar på tättbebyggt område såsom i Sverige. Tydligen har italienska polisen satt upp en dold kamera i samband med husen, och tagit en bild på de bilister som inte hållit 50 km/h. Boten skickades hem, och var på 80 Euro. Jag kollade runt med olika myndigheter och alla uppmanade mig att betala, eller att bli kallad till italiensk domstol. I Italien har kommunerna lagt ut allt som har med hastighetsböter att göra på privata företag, så bli inte förvånad om det dyker upp en bot från ett privat företag i Italien med krav om betalning.

Nytt från maj 2014
Från detta datum kommer alla EU länder att få tillgång till till varandras fordons- och trafikregister. Förare som begår trafikbrott i annat EU-land än där fordonet är registrerat kommer att bli mycket enklare att utreda och lagföra än tidigare.De nya reglerna träder i kraft från och med rubricerat datum, vilket innebär att alla medlemsländer får tillgång till svenska fordons- och trafikregister och vice versa. Det innebär att om du kör för fort, inte använder bilbälte, kör rattfull, kör mot rött eller använder mobiltelefonen utan att använda handsfree, så kan du dömas i det land som lagbrottet begås.

Problem med lokala förändringar
Senast häromdagen kom det en ny bot från Schweiz, där jag var klockad av radar på schweiziska Autobahn med en hastighet av 94 km/h, där det tillfälligt var en sänkt hastighet till 80 km/h. Brevet var skrivet på svenska, med hänvisning till att betala inom trettio dagar, annars skulle en kallelse till schweizisk domstol skickas ut. Boten var på 50 Euro, och det är alltid lika tråkigt att få dessa brev från utlandet. Problemet som finns för oss turister är att vi inte känner till de eventuella lokala förändringar som sker i respektive länder under kortare perioder, och att jag i alla fall försöker flyta med den lokala trafiken. Annars upplevs man som en stoppkloss på vägen av övriga trafikanter, och det blir då ett stressmoment i körningen.
Sedan tänker du som läser detta, att man skall alltid anpassa hastigheten efter de omständigheter som råder, som vägarbeten eller liknande och det håller jag med om. Men problemet är att man tvingas ställa sig på bromsen för att ha rätt hastighet vid den tillfälliga hastighetsbegränsningen, där oftast radarn har ställts upp också. Normalt är att man ser skylten med hastighetsangivelse långt innan och på så sätt kan anpassa hastigheten genom att släppa gasen och kanske behöva använda bromsen under ett kort ögonblick. Men tyvärr är dessa sträckor i övriga Europa alldeles för korta, så min tillämpning stämmer inte in här, vilket innebär att jag får denna typ av otrevliga brev i min brevlåda.

Olika lagstiftning i olika länder
Det finns några viktiga regler att hålla reda på när du kör i Tyskland. Ett exempel är att ”första hjälpen” förbandslåda  är obligatoriskt i bilen, annars böter vid eventuell kontroll. Rekommenderat är att ha reflexvästar i bilen vid eventuellt stopp i Tyskland, dock är det lag på att de skall finnas med i bilen, i Italien. I Frankrike är det numera lag på att alla som kör bil måste ha med sig en alkoholmätare och den lagen gäller även turister. Nu kostar det visserligen bara 11 euro om du åker dit utan, men då kommer du ändå bli tvungen att köpa en mätare så det är en hundralapp du kan spara till något roligare.. Kör du till Italien under vintern, är du skyldig att ha snökedjor och snöskyffel i bilen om du skall passera något av de otaliga alppass som man passerar på vägen till skidorterna. Så det finns en hel del regler för olika länder att hålla reda på, och som vi som turister är skyldiga att ha kunskap om, när vi besöker dessa länder.

Omkörningsfil längst ut till vänster
När man kör i Sverige så märker man alltmer att den vänstra omkörningsfilen används som körfil på motorvägen, utan att man egentligen kör om någon.  Du kan ju pröva att tillämpa detta i Tyskland, så tar det inte många sekunder förrän du har en tysk som vill köra om, och ilsket blinkar med helljuset. Eller i allra värsta fall så blir du orsaken till en olycka! Detsamma gäller att inte använda blinkers på Autobahn, såsom allt fler väljer att inte använda här hemma. Vad detta beteende beror på, vet inte jag men jag betecknar det som ren och skär lathet! Dels är det farligt då andra trafikanter inte vet vad du beräknas göra, och sedan är det egoistiskt, då andra tvingas avvakta på grund av att de inte vet vad du skall ta vägen och får bromsa in, helt i onödan. Det är förenat med livsfara att ligga kvar i vänsterfilen i lägre hastigheter än rekommenderad hastighet, 130 km/h då tyskarna använder denna fil för omkörning i höga hastigheter. Så ett gott tips är att vid omkörning på Autobahn, hålla ett vakande öga i backspeglarna så att du snabbt upptäcker bakomvarande upphinnande fordon som kör betydligt fortare än du själv, och så att du snabbt kan lämna omkörningsfilen. Jag brukar ha som tumregel att titta lika mycket i backspeglarna som jag håller uppsikt framåt.

Ett exempel ur verkliga livet
För många år sedan hade jag två månader innan semestern hämtat ut en sprillans ny sportcoupé, som var god för ungefär 250km/h. Som vanligt skulle semestern tillbringas i Italien, och det skulle bli spännande att testa fartresurserna på Autobahn. Då brukade vi ha som regel att stanna relativt tidigt, ta in på ett Gasthaus, äta en god middag och komma tidigt i säng. Vi beställde frukost till 05.00, och gav oss iväg ungefär vid 05.30, för att kunna köra några timmar innan högtrafiken kom igång. Direkt ut på Autobahn som var helt tom på bilar och visste att det framöver kom en lång raksträcka på några kilometer, där jag kunde testa fartresurserna på vår nya sportcoupé.

Nästan topphastighet
Tryckte gasen i botten och njöt av farten som hastigt ökade. Ungefär vid 235km/h var gaspedalen nästan i botten, men accelererationen kändes alltjämt. Jag hade precis kört om en långtradare, och låg kvar i ytterfil när jag ser i backspegeln långt bakom mig, en bil som ilsket blinkar med helljuset. Första tanken som dök upp i huvudet var; -Lägg av, ingen kan ju köra fortare än vad jag gör för tillfället! I dessa hastigheter förflyttar man sig mycket försiktigt mellan filerna vilket jag också gjorde. Försiktigt in till mittfilen till höger, och hade precis genomfört manövern, då vi blir omkörda av en specialbyggd Porsche Turbo som säkerligen håller en hastighet uppemot 300km/h. Snacka om att känna som om vi stod parkerade när han blåste förbi oss i denna hastighet. Med ett något stukat ego, släppte jag gasen och anpassade mig till en hastighet som var mera normal för Autobahn. Så här i efterhand kan man alltid diskutera klokheten i att testa att köra i dessa hastigheter, men har man aldrig testat och gillar att köra bil, så är det kanske ett måste.

Tempot ökar och hastigheten är högre idag
Dock skulle jag inte göra samma sak idag, då trafikintensiteten har ökat på Autobahn, bilarna har blivit bättre och går fortare och det är mera turister med ett avvikande körbeteende, så att du har svårt att beräkna hur de beter sig. Tyvärr har också olyckorna på Autobahn ökat under högsäsong, vilket kan härledas till den ökande strömmen med turister som inte är vana vid tempot och rytmen på Autobahn.

Övernattning på väg till eller från ditt mål
Under vår hemresa från Rivieran 2013, körde vi en stor del genom Schweiz, och framåt åttatiden på kvällen, var det dags att finna någonstans att övernatta. Vi var inne i en hel del byar, stannade till vid skyltar med hotell, gasthaus o.sv. utan att finna en övernattning. Det verkar vara samma problem som du kan finna i Tyskland idag, hotelldelen stängd eller fullsatt. Vädret var inte det bästa, då vi hade ganska mycket regn och lågt liggande moln, och var allmänt hungriga. Till slut fann vi en skylt som pekade upp i bergen, och på denna stod det ”Bergasthaus Offen”. Vi hade inget att förlora, så vi körde upp på en mycket smal och räckeslös bergsväg som vindlade sig uppåt berget. Smal på så sätt att det fick plats maximalt en bil och regnet gjorde att molnen var tunga och hängde precis ovanför vägbanan. Under c:a 25 minuter körde vi på denna lilla väg, som bara gick brant uppför. Vi diskuterade vart vi egentligen var på väg och om vi aldrig skulle komma fram. Till slut öppnade vägen upp sig, och vi fick se ett mycket charmigt gasthaus/restaurang.

Berggasthaus Gemsli i Sevelen, Schweiz
Vi gick in och frågade om det fanns rum för fyra personer, och fick ett nekande svar. Detta gasthaus var tydligen ett typ av vandrarhem för vandrare, då det passerade en vandringsled. Men efter en del diskussioner, så valde frun i huset att visa oss ett alternativ till övernattning, som visade sig vara ett rum, bestående av två stora våningssängar med plats för sexton personer. Hon frågade om vi kunde tänka oss att sova så här, och vi accepterade glatt.Restaurangen hade stängt då klockan var närmare nio, men vi gick ändå upp för att få något att dricka. Mannen i huset frågade om vi inte ville äta något, och vi tackade med förtjusning ja till detta. Jag kan lova att Schnitzel med Pommes frites aldrig har smakat så gott någonsin.Maken till gästfrihet har vi sällan mött, och de var så trevliga mot oss. Inte blev det speciellt dyrt heller med tanke på vårt jätterum med sexton bäddar.

Gasthaus-epoken i Tyskland på väg att försvinna?
Skall man övernatta i Tyskland har det skett en stor förändring i det tysta, som man egentligen inte märker förrän det är dags att stanna för natten. För tio-tjugo år sedan svängde man bara av Autobahn, och sökte upp första bästa by, där det alltid fanns ett Gasthaus, för en bit mat samt en skön övernattning. Idag är det betydligt svårare då den generation som drev Gasthaus, verkar ha pensionerat sig och därmed lagt ned verksamheten. Vid diskussioner med de enstaka innehavare av Gasthaus som man fortfarande kan finna på tyska landsbygden, så framför de att ingen vill ta över verksamheten, bristande lönsamhet samt en snedbelastning då det främst är på sommaren de har gäster men mycket få på vinterhalvåret, vilket inte gör det lönsamt.

Planera och boka hemifrån
Idag rekommenderas man att planera sin körning och framför allt övernattning, då man hänvisas till opersonliga hotell som man efter mycket letande kan finna på landsbygden. Tidigare år innan vi fann alternativet med Autozug, körde vi oftast fram till sextiden på kvällen innan vi valde att köra av Autobahn, trötta och hungriga för att börja leta efter övernattning. Det kunde emellanåt ta både en och två timmar innan vi fann någonstans att övernatta, och det är inte bra varken för familjens humör eller semestern i övrigt. Så mitt tips är att planera er körning genom Tyskland innan ni ger er iväg på semestern. Boka gärna boende genom de olika färjelinjerna som ni ändå bokar er överfart mellan exempelvis Danmark och Sverige.

Antal olyckor ökar på Autobahn
Under alla dessa år jag kört genom Europa, har man sett ett och annat när det gäller olyckstillbud. Främst på Autobahn har det skett olyckor som jag inte varit direkt inblandad i, men de har skett mitt framför oss, vilket har gjort att vi har tvingats bromsa kraftigt och/eller göra undanmanöver för att inte bli inblandade.
* Det har gällt långtradare som har fått låsning på trailerbromsar i kraftiga nedförsbackar, med påföljd att trailer och dragbil plötsligt har kasat tvärs över Autobahns hela bredd.
* Personbilar som hållit alldeles för hög hastighet i ösregn, vilken förorsakat vattenplaning och de har snurrat helt utan kontroll bara med någon meter tillgodo till vår bil.
* Husbil som blivit klämd mellan avbärarräcket i mitten av långtradare som ej sett att de funnits där, när långtradaren påbörjat omkörning.
* Personbil som körde om oss, och fick däckexplosion på höger framdäck, vilket innebar att de hann precis köra om oss i hög hastighet, innan de skar in kraftigt framför oss och voltade på en åker vid sidan om Autobahn. Det är alltid otrevligt att bli vittne till olyckor, men på Autobahn med de höga hastigheter som förekommer där, är alltid olyckorna värre och med betydligt mera personskador, som innebär att man tvingas stanna och invänta Autobahn-polisen.

”Normala” företeelser på Autobahn
Detta är en bara en del av allt vi har sett genom åren, vilket manar till en viss försiktighet! Andra mindre uppseendeväckande händelser jag har sett på Autobahn var exempelvis, mannen som körde om oss i hög hastighet i en Mercedes S500 och spelade trombon samtidigt, med trombonen stödd mot framrutan. Folk som rakar sig i hög hastighet eller borstar tänderna osv. osv. Till syvende och sist vill jag speciellt trycka på att tillämpa de regler som dessa höga hastigheter medför, och tänka på att det är ju ändå semester och då gäller det att alla har möjlighet till avkoppling, även du som kör. Använd huvudet när du kör på Autobahn, och känner du det minsta trött så stanna på en av dessa otaliga rastplatser som finns, ät en bit mat eller ta en kopp kaffe och lite frisk luft.

Ett sista gott råd inför din resa i Europa! Anpassa din hastighet efter rådande väderleksförhållanden. Bli inte stressad av alla tyskar som kör som ”blådårar”, utan gör familjens resa till ert resmål till en underbar och avkopplande resa. Så för att du och familjen skall få en skön bilsemester i Europa, var utvilad, var uppmärksam på vad som sker runt omkring dig, rasta ofta och sträck på benen. Glöm inte det goda humöret, och se till att alla i bilen har det bra, så kan jag lova att ni får en fantastisk semester!

Min farmor hade ett bra ordspråk inför alla mina resor; Det är bättre att bli omkörd och bortkommen, än att bli omkommen och bortkörd! Kan vara något att tänka på in för resan.

Se vidare om att köra bil i Alperna